zaterdag 22 augustus 2015

C-c-c-combo blog!

Gisteren hadden we een rustig dagje dus vandaag een combo-blog voor twee dagen!

Het was weer eens nodig de was te doen dus we hadden de wekker wat later gezet en ons daar gisteren 's ochtends aan gewijd.

Na de lunch was het tijd voor wat lichaamsbeweging. Aan de andere kant van het meer dat jullie in de vorige blogpost zagen, ligt een wandelgebied met een uitkijktoren. Daar aangekomen bleek wel dat we weer eens betaald moesten parkeren, en de uitkijktoren zelf wilde ook nog eens geld zien pfft. Nou ja we zijn wel de bossen ingetrokken. Het pad van de uitkijktoren af ging enkel omlaag dus we zagen de bui al hangen en ja hoor... de terugweg ging flink steil omhoog! Gelukkig hadden we wel onze wandelschoenen meegenomen dus hebben we de reis zonder te struikelen overleefd. Het fototoestel vonden we wat te zwaar dus er zijn helaas geen plaatjes van beschikbaar...

Daarna gingen we even het stadje Silkeborg in. In het lokale museum was een veenlijk te zien. Verder was het jammer genoeg niet zo heel bijzonder. Er waren wat archeologische items te zien en wat aardewerk en glas van plusminus 200 jaar oud, maar afgezien van de 'Tollund man' viel het een beetje tegen.

Het Silkeborg Museum.

Helaas mocht het niet.

Brigitte verwelkomt jullie bij haar Crib.

Het veenlijk aka "Tollund Man". Opgehangen voor de Goden.
Dus trokken we de stad in om een lekker ijsje te eten. Brigitte had bolletjes van Hyldeblomst, Pina Colada en Okkel's Is, de huisspecialiteit. Mark had Chocolade, Aardbei en Pistache :)

Gereden kilometers: 2012.0

Vandaag gingen we op bezoek in Aarhus (voorheen Århus, daarvoor weer Aarhus). We gingen eerst even langs de bouwmarkt omdat onze haringhamer op mysterieuze wijze kapot was gegaan (a) (Edit door Brigitte, het ging een beetje zoals dit). Dat gedaan, gingen we naar de attracties.

Bij Den Gamle By (een soort openluchtmuseum) was helaas helemaal geen parkeerplek meer dus we reden door naar ARoS, het museum voor moderne kunst in Aarhus. Hier hebben we vele opmerkelijke, interessante en soms wazige kunstwerken gezien. Zo was er bijvoorbeeld een filmpje met alleen maar crashes en explosies uit films, genaamd "Doomed" en een ruimte volledig gevuld met toneelrook waar gekleurde lichten in schenen zodat je letterlijk alleen die kleur zag.

"The Boy", een beeld van 4,5m hoog.

Mark rust even uit in een kunstzinnige stoel.
In dit kunstwerk zie je enkel kleur (en een klein beetje Mark).
Boven op het dak staat het gigantische "Your Rainbow Panorama", een ronde panoramagang die van glas is voorzien in de kleuren van de regenboog. Elk deel van de stad zie je zo in een ander licht. En andersom zie je vanuit elk deel van de stad een andere kleur zodat je weet waar je ongeveer bent.

Maquette van "Your Rainbow Panorama"

Het rode deel van het panorama gezien vanuit het groene deel.
Hierna gingen we (uiteraard!) de stad even in om de lokale lekkernijen te proeven. Zo hadden we een heerlijk broodje bij Annette's Sandwich en later nog een verse milkshake.

Het was nu eigenlijk te laat om nog bij Den Gamle By langs te gaan maar we hadden in Den Fynske Landsby al iets soortgelijks gezien dus dit was niet zo heel erg. Brigitte wilde graag nog even bij het Museum van de Vrouw kijken en dat bleek vlakbij dus gingen we daarheen. Eenmaal aangekomen bleek een flink aantal vrouwen van de Deense Vrouwenbeweging het museum onveilig te maken dus dat feest ging helaas ook niet door.

We bekeken ook nog even de kerk van Aarhus.
Na nog even geshopt te hebben besloten we terug te gaan naar de camping alwaar we nog even in het zwembad rondgedobberd hebben. Al met al toch nog een leuke dag.

Morgen gaan we richting Aalborg en is Brigitte jarig dus trakteren wij onszelf nog een keer op een hotelletje. Tot dan!

Gereden kilometers: 2104.3

1. De Tollund Man ziet er nog beter uit dan menig 50 plusser! Alvast gefelicitaart met je verjaardag Brigitte (en Mark ook natuurlijk). Fijne dag morgen!