zondag 16 augustus 2015

Een dagje in Ikea-land

Gisteravond had Brigitte de schik van haar leven, toen ze op weg naar het toiletgebouw een pad tegenkwam met de grootte van een tennisbal. Ook kwam ze een slak met huisje tegen (niet de misdadiger die onze tent inbrak en een hap uit ons brood nam) en veel insecten (brrrr). Je kunt natuurlijk al bedenken wie deze blogpost schrijft ;-). Gelukkig was Mark er om alle beesten uit onze tent te verwijderen, waaronder 2 immensgrote langpootmuggen, een kikker en twee sprinkhanen.

Vanochtend ging al vroeg de wekker maar uiteindelijk reden we pas rond half elf weg van camping Møns Klint.

Eindelijk op weg naar een hotel! En wat voor hotel, een hotel in Malmö Zweden! Helaas hadden we onderweg wat last van werkzaamheden, het leek Duitsland wel. Om de brug tussen Denemarken en Zweden te gebruiken betaalden we 50 euro. Wat een afzetters! Helaas ben je met de pont net zo veel geld kwijt. De Øresund Bridge zelf was een stuk minder spectaculair als we gedacht hadden. Zeker omdat het op nr. 1 staat van things to do in Malmö... Gelukkig lag er vandaag geen lijk op de brug (The Bridge tv serie).

Hij is hier een stuk populairder dan in andere landen!

Rond 1 uur 's middags kwamen we bij het hotel aan en kregen de sleutel. Het hotel blijkt meer een soort appartementencomplex te zijn, de kamer is compleet met keuken en woonhoek. Het ziet er allemaal erg netjes uit. Het gebouw is een oude chocoladefabriek.

Na even bijgekomen te zijn besloten we de hort op te gaan. Op tripadvisor zagen we een leuk koffietentje 'Lilla Kafferosteriet' en een leuk pleintje met vele eetgelegenheden. We lazen eerder dat Zweden erg goede koffie maken dus waren erg benieuwd. Na +/- 20 minuten lopen kwamen we in het winkelgedeelte van Malmö en zagen we dat er een festival gaande was. Er waren tientallen kraampjes die vanalles en nog wat verkochten. Naast kraampjes was er nog veel meer te beleven. Erg gezellig!
Jij bent een zonnestraaltje!
Waar is dat feestje...?!
KRAM - MARK
In het koffietentje nam Brigitte een latte machiato en Mark een cappucino, plus smulden we van een pain au chocolat & een kardemombroodje. De koffie was inderdaad erg goed.
#27 of 596 Restaurants in Malmö volgens Tripadvisor
We besloten een paar winkeltjes in te gaan en een boottochtje te doen langs de belangstrijkste bezienswaardigheden. De tourguide sprak goed Engels en was met vlagen ook erg grappig/sarcastisch.

Universiteit van Malmö

Gerestaureerde ijsbreker, met oude Zweedse/Noorse vlag

'Turning Torso'

Na dit tochtje van ongeveer 50 minuten kregen we wel honger en besloten een restaurant op te zoeken. We liepen terug naar het Lilla Torg pleintje en zagen daar een TGIF (Thank God It's Friday) restaurant. Brigitte had veel goede dingen over deze keten gehoord en alles op het menu zag er even lekker uit. Mark nam een biertje en Brigitte een alcoholvrije cocktail. Eigenlijk wilde ze eerst voor de Pink Punk Cosmo gaan (compleet met suikerspin on the side!), maar dit was met +/- 11 euro toch wat te duur voor haar portemonnee.

Als toetje namen we beide een decadent ijsje, een Fridays sundae en een popcorn brownie sundae. Ja, het is even dikmakend als het klinkt ;-). We moesten nog bijna afwassen want onze pinpassen deden het niet meer. Gelukkig bood de creditcard soelaas.

Al met al was het een erg geslaagde dag in Zweden.

P.S. Wat zijn alle Zweden toch knap. Vooral de blonde exemplaren ;-)

Gereden kilometers: 1379

1. Ik krijg er (chocolade) trek van. Jullie hadden geluk met het festival. Altijd gezellig.

2. Ziet er erg gezellig uit en die ijsjes! Jummy!