dinsdag 18 augustus 2015

Een royale dag

Na ein-de-lijk in een echt bed te hebben geslapen, werden we rond zes uur ' s ochtends ruw gewekt door een vrachwagen die goederen kwam bezorgen, precies onder ons raam. Brigitte kon de slaap nog wel vatten, maar Mark was klaarwakker.

Om 8 uur gingen we ontbijten in de mooie bistro van het hotel. Het smaakte erg goed, vooral het English breakfast. Om 9 uur stipt begon de parkeermeter in de straat waar we geparkeerd stonden te lopen en reden wij weg zonder een cent te betalen. Na een voorspoedige reis langs de kust van Zweden, kwamen we rond 10 uur aan bij de pont. Gelukkig hoefden we niet op die van 11 uur te wachten, maar mochten mee met die van 10 over 10. De boottocht zelf duurde maar 20 minuten, maar dat was genoeg voor heel veel mensen om tax-free liters bier weg te slepen. Het uitzicht vanaf de boot was werkelijk prachtig, het zonnetje scheen volop.

We besloten na aankomst in Denemarken eerst het stadje Helsingør te verkennen. Het was nog knap lastig om een parkeerplek te vinden. Gelukkig konden we bij een kinderdagverblijf gratis staan, tenminste dat hoopten we... we hebben gelukkig geen boete gekregen!

In het centrum van Helsingør kocht Brigitte een leuke fietsbel en 3 dvd's van Mads Mikkelsen. Allemaal zonder Engelse spraak of ondertiteling, maar Brigitte wil ze graag laten signeren op de Hannibal conventie in oktober. Waar ze haar held Mads Mikkelsen zal ontmoeten :).

Hej! uit Denemarken, met op de achtergrond Kronborg

Het was bijna tijd voor de rondleiding door het Kronborg kasteel, bekend van Hamlet. Helaas is de tijd van gratis parkeren bij bezienswaardigheden afgelopen, en betaalden we 10 kronen per uur (+/- 1,50 euro). We kochten een kaartje voor de 'In Hamlet's footsteps' tour die om half een zou beginnen. De rondleiding werd gedaan door een man verkleed als Horatio, Hamlet zijn knecht. Al zou Hamlet zeggen dat het zijn vriend was. De acteur deed het erg leuk en in 50 minuten waren we helemaal up-to-date met het verhaal van Hamlet. Wat wel erg verdacht veel op Game of thrones the red wedding leek. ;-) George RR. Martin, van wie heb jij je inspiratie geleend?

Kronborg.
De ridderzaal in Kronborg waar zich de slotscene van Hamlet afspeelt.
Na de rondleiding smikkelden we van een lunch in het kasteelcafe, Mark had een rosbief salade en Brigitte de typisch Deense fiskefrikadeller. Net als in Nederland moet je niet vragen wat er in deze frikandellen zit.

Het was onderhand alweer bijna 2 uur 's middags dus besloten we verder te rijden naar het Frederiksborg slot in Hillerød. We trotseerden de harde wind en genoten van de mooie barokke en romantische tuinen. Er was een schattig eilandje met een houten huisje erop, 'Louises ø'.
Onze tocht door de tuinen leidde ons ook langs de steen van koning Christiaan IV, waar hij menig keer heeft gezeten.
Frederiksborg.

De bewuste steen waar Christian IV veel op zat.
Frederiksborg plus tuin.
Na de ontspannende wandeling door de tuinen hadden we nog precies 1 uur om het kasteel zelf te ontdekken. Brigitte hoopt dat ze nog lang jong eruit zal zien, want studentenkorting krijgen met een verlopen schoolpas zonder datum is toch best handig ;-).

De barokke tuin bij Frederiksborg.
Het kasteel verheft zich majestueus op drie eilandjes tegenover het centrum van Hillerød. Het werd in 1560 door Frederik II gebouwd en na 1620 door zijn zoon Christiaan IV uitgebreid en verbouwd in Hollandse renaissancestijl. Elegante gebouwen van rode baksteen met kopergroene dakens en torens.

Het bezoek startte in de Rozenzaal, met stucwerk op het plafond, marmeren zuilen en met leder beklede muren. Daarna belandden we in de kapel, In de kapel vonden heel wat koninklijke en prinselijke huwelijken plaats. De indrukwekkendste bezienswaardigheid was echter het orgel uit 1610. Het bestaat uit 1001 pijpen en het werd vervaardigd uit ebbenhout, zilver en ivoor.

De audientiezalen, met hun marmervloer en badend in het licht, waren helaas niet toegankelijk voor ons. In plaats van een bezoek moesten we het doen met een computeranimatie.

In een latere zaal stond een schitterende astronomisch uurwerk en even later kwamen we bij de mooiste, meest decadente zaal ooit: de ridderzaal (Grand Hall). Het werd helemaal gerestaureerd in de gangbare stijl ten tijde van Christiaan IV. Engelsen, nimfen en andere vrouwelijke figuren kleurden het gesculpteerde plafond in haut-reliëf.

De ridderzaal (Grand Hall) in Frederiksborg.
Na dit indrukwekkende bezoek aan het kasteel, vervolgden we onze reis naar de volgende camping. Ik zal geen link toevoegen, want er zijn betere campings. Onze plek is aardig, maar het internet kost 50 kroon (+/- 8 euro) voor 24 uur, warm water om af te wassen 30 eurocent voor 40 seconden en het sanitairgebouw is bijna niet-bestaand. Het is nodig aan vervanging toe. We zijn er vandaag achtergekomen dat goedkoop is duurkoop. De volgende keer toch maar weer een camping van 32 euro i.p.v. 22 euro waar nog allemaal kosten bijkomen.

Wij hopen dat jullie weer genoten hebben van ons reisverslag.